ה

דיאטה ללא גלוטן

ישנם יתרונות בריאותיים רבים הקשורים לתזונה ללא גלוטן. עם זאת, יש גם כמה תופעות לוואי לא רצויות שיש לקחת בחשבון. בנוסף, העלות של דיאטה ללא גלוטן יכולה להיות גורם מכריע עבור אנשים מסוימים.

מגע צולב עם מזונות ללא גלוטן

אם אתם בדיאטה נטולת גלוטן, אתם בוודאי מודעים לכך שמגע צולב עם גלוטן עלול לגרום לכם לחלות. אבל ייתכן שלא תבינו עד כמה הבעיה הזו נפוצה. הנה כמה טיפים שיעזרו לך למזער את הסיכון שלך.

הצעד הראשון הוא לדעת אילו מזונות הם ללא גלוטן. זה חשוב במיוחד אם אתם רוכשים מוצרים ממזנון או משירות מזון. רוב המסעדות יתאימו לצרכים שלכם, אבל עדיף לשאול מראש.

שנית, אתה צריך להיות חרוץ על ניקוי. אתה יכול לעשות זאת עם סבון כלים ומים חמים. אמנם זה עשוי להיות מפתה להשתמש באותה מגבת כדי לנקות את הארוחה נטולת הגלוטן שלך כמו לנגב את הארוחה המכילה גלוטן, אבל כדאי להימנע מכך.

שלישית, חשוב לבדוק את תווית המרכיב. מדריכי תזונה רבים ממליצים לאכול מזון טרי, אך פריטים ארוזים עדיין יכולים להכיל מקורות נסתרים של גלוטן.

דיאטה ללא גלוטן

גלוטן הוא חלבון המצוי בחיטה, שיפון ושעורה

הוא מזיק לחולי צליאק. אצל אלה שאינם סימפטומטיים, זה יכול לגרום להתלקחויות או אי נוחות לטווח קצר. עם זאת, בליעה מתמשכת של החלבון עלולה להוביל לנזק ארוך טווח למעי הדק.

מגע צולב עם גלוטן מתרחש כאשר מזונות ללא גלוטן באים בטעות במגע עם מזונות המכילים גלוטן. היא נגרמת על ידי כלים משותפים, סביבות בישול/אחסון ותהליכי עיבוד.

הדרך היעילה ביותר למנוע מגע צולב היא לקנות במכולת או במסעדה שיש בה מדפים ייעודיים למזונות נטולי אלרגנים. ניתן גם לרכוש אריזות המזוהות כ"ללא גלוטן" במסגרת ה-FALCPA (חוק סימון אלרגנים במזון והגנת הצרכן).

בחירת קרש חיתוך נפרד ומנת חמאה תבטיח לכם להימנע מטבילה כפולה. שימוש באותו טוסטר המכיל גלוטן וטוסט ללא גלוטן הוא מקור נוסף למגע צולב.

כשאתם מזמינים במסעדה, כדאי גם לברר על האפשרויות ללא גלוטן שלהם. מסעדות לעתים קרובות לשרת אנשים עם אלרגיות גלוטן, ולכן הצוות צריך להיות פתוח יותר לדאגות שלך.

אם אתם אוכלים במזנון, שמרו על הכלים שלכם בנפרד. השתמש בשקיות ניילון כדי לשאת את המזונות הבעייתיים שלך, ונסה לא לשים אותם באותו מיכל.

מקום נפוץ נוסף למגע צולב עם גלוטן הוא במסעדות, במיוחד במפעלים מהירים. פחי מזון מזוהמים בקלות, ואתם יכולים בקלות להיחשף לגלוטן דרך כלי האוכל שלכם.

יתרונות בריאותיים דיאטה ללא גלוטן

תזונה נטולת גלוטן יכולה להועיל לבריאותכם בדרכים רבות. זה עוזר לך לרדת במשקל, להגביר את האנרגיה שלך, ומונע ממך לרכוש בעיות עיכול. עם זאת, דיאטה זו יש גם כמה חסרונות. עליכם להימנע ממזונות המכילים גלוטן ולהגביל את צריכת הג'אנק פוד המעובד שלכם כדי לשמור על תפקוד מיטבי של גופכם.

בנוסף ליתרונות ההרזיה שלה, דיאטה ללא גלוטן יכולה גם לחזק את המערכת החיסונית שלך. זה חשוב כי אנשים עם מחלת צליאק רגישים יותר לדלקת. הם גם נמצאים בסיכון לאנמיה, מה שמוביל לעייפות מתישה.

אם אין לך צליאק, דיאטה ללא גלוטן עדיין יכולה להועיל לך. מזונות רבים מכילים גלוטן, כולל קמח, דגני בוקר ולחם. אבל אפשר לאכול מגוון ירקות, פירות ובשר, שהם נטולי גלוטן באופן טבעי. המפתח הוא לוודא שאתם מקבלים מספיק חלבון.

דיאטה ללא גלוטן יכול לעזור לך להפחית את הסימפטומים של תסמונת המעי הרגיז שלך

במקרים מסוימים, דיאטה נטולת גלוטן יכולה גם להפחית כאבי מפרקים.

כשאתם אוכלים גלוטן, אתם פוגעים ברירית המעי הדק שלכם. הרירית הפגועה עלולה לגרום לבעיות עיכול ארוכות טווח. מעי פגום עלול גם לפגוע בספיגת חומרים מזינים חיוניים. אלה יכולים לגרום לחסרים תזונתיים, מה שעלול להוביל לבעיות אחרות.

מחקר אחד מראה כי תזונה נטולת גלוטן עשויה לשפר את הביצועים הספורטיביים אצל אנשים מסוימים.
הוא גם מועיל לחולי פיברומיאלגיה, מה שעלול להוביל לכאבים כרוניים נרחבים.

מחקר אחר מצא כי תזונה דלת גלוטן יכולה לעזור לשפר את מראה העור. מטופלים עם רגישות לגלוטן שאינם צליאק דיווחו על פחות דלקת בתזונה. כמו כן, דיאטות דלות גלוטן יכולות לשפר את ערפול המוח.

מזונות ללא גלוטן הופכים פופולריים יותר. למעשה, ארצות הברית צפויה למכור מוצרים ללא גלוטן בשווי של יותר מ-17 מיליארד דולר עד 2027.

עם זאת, מזונות מסוימים ללא גלוטן אינם בריאים עבורכם. חלקם עשירים בשומן ובסוכר. אחרים כוללים מזונות המכילים עמילן כמו תפוחי אדמה וקמח תירס. לכן, כדאי לבדוק את התוויות של המוצרים שאתם רוכשים.

אם יש לך מחלת צליאק, דיאטה ללא גלוטן יכולה לעזור לך למנוע סיבוכים רציניים. אם אינך בטוח אם יש לך את המחלה, שוחח עם הרופא שלך.

תופעות לוואי לא רצויות דיאטה ללא גלוטן

אנשים רבים שמנסים לסלק גלוטן מהתזונה שלהם עלולים לחוות תופעות לוואי לא רצויות. גלוטן הוא חלבון המצוי בחיטה, שעורה ושיפון. הוא משמש גם במוצרי מזון מעובדים רבים.

ישנם שני סוגים של מחלות הקשורות לגלוטן: צליאק ורגישות לגלוטן שאינה צליאק. הראשונה היא סוג של מחלה אוטואימונית התוקפת את הווילי במעיים. זה יכול להוביל לחסרים תזונתיים. אם אתה חושב שאולי יש לך את המצב הזה, אתה צריך להיבדק.

תסמינים של רגישות לגלוטן כוללים כאבי בטן, בחילות, שלשולים ועצירות. למרות שתסמינים אלה יכולים להיות לא נוחים, חשוב לדעת כי ניתן לטפל בהם באמצעות דיאטה ללא גלוטן.

יש אנשים שבוחרים ללכת על דיאטה ללא גלוטן למטרות הרזיה. סוגים אלה של דיאטות פופולריים בארצות הברית ובחלקים אחרים של העולם. למעשה, מכירות המוצרים ללא גלוטן בארצות הברית הגיעו ל-15.5 מיליארד דולר ב-2016, וצפויות להגיע ל-17 מיליארד דולר עד 2027.

בדרך כלל, תזונה ללא גלוטן היא דלה בסיבים תזונתיים ומיקרונוטריאנטים. זה יכול להיות קשה למצוא תזונה מאוזנת המכילה מספיק של החומרים המזינים הדרושים.

מעבר לדיאטה נטולת גלוטן אינו רעיון טוב, אלא אם כן יש לך סיבה רפואית לעשות זאת. לרוב, לאנשים שנמנעים מגלוטן ללא אבחנה אין מושג על הסיכונים הכרוכים בכך.

מחקר אחד הראה כי מטופלים שקיבלו דיאטה נטולת גלוטן היו בסיכון גבוה יותר לרמות גבוהות של כספית וארסן. שניהם יכולים להזיק לגוף האדם, ויכולים לגרום לבעיות נוירולוגיות וקרדיווסקולריות.

למרות הסכנות הבריאותיות, הרבה אנשים מאמינים כי דיאטה ללא גלוטן טובה לגוף. אמריקאים מוציאים יותר מ-30 מיליארד דולר בשנה על תוספי תזונה ומזון בריאות. עם זאת, רוב המוצרים האלה חסרים micronutrients.

אמנם תזונה נטולת גלוטן יכולה להיות בחירה בריאה, אבל היא לא האפשרות הטובה ביותר לטווח הארוך. במקום זאת, עדיף לאכול מזון מלא, תזונה עשירה בחומרים מזינים.

תסמינים של רגישות לגלוטן ומחלת צליאק יכולים להיות דומים, לכן עליך להתייעץ עם הרופא שלך לפני תחילת דיאטה ללא גלוטן.

עלויות

העלות של דיאטה ללא גלוטן יכולה להיות נטל משמעותי. על פי מחקר של סינג ווילאן, העלות של מזונות ללא גלוטן היא כמעט כפולה מהמחיר של מזון המכיל גלוטן.

הפרש המחירים יכול להשתנות ממוצר למוצר. לדוגמה, לחם ללא גלוטן עולה 229% יותר מלחם מחיטה רגילה. בנוסף לעלות חומרי הגלם, עלויות הציוד הייעודי הן גם גורמים.

מוצרים ללא גלוטן חייבים להיות מסומנים בבירור. הם יכולים להכיל כמות גבוהה יותר של שומן וסוכר מאשר מזונות קונבנציונליים. כמו כן, הם עשויים להיות בעלי חיי מדף נמוכים יותר.

אם אתם חדשים בדיאטה ללא גלוטן, עליכם להתייעץ עם הרופא שלכם

הוא יכול לעזור לך עם אפשרויות בריאות שלא יעברו את התקציב שלך. דיאטנית יכולה גם להמליץ על חלופות עשירות בחומרים מזינים.

מחקר שנערך באוסטרליה מצא כי משפחה עם שני ילדים יכולה לשלם עד 17 אחוזים יותר עבור דיאטה ללא גלוטן מאשר משפחה טיפוסית. עלות זו דומה למחקרים אחרים המראים פער גדול בין עלות המוצרים ללא גלוטן לבין מקביליהם הקונבנציונליים.

על פי ההסתדרות הרפואית האמריקאית, משפחות עם אלרגיות למזון מוציאות 4,184 דולר בכל שנה. אחת הסיבות הגדולות ביותר לכך היא שמזונות ללא גלוטן יקרים יותר ממזונות רגילים.

מוצרים ללא גלוטן יכולים להיות יקרים מכיוון שהם זקוקים למתקני עיבוד וייצור ייעודיים. חברות אלה יכולות להיות קשות למציאה, והן יכולות להיות בעלות תחרות מוגבלת.

בנוסף, גורם הביקוש מעלה את מחירי המזון ללא גלוטן. מוצרים ללא גלוטן יקרים יותר מכיוון שהם מכילים יותר מרכיבים מיוחדים. חלק מהמרכיבים המיוחדים האלה כוללים קסנטן גאם וקמח טפיוקה.

חשוב לבדוק אם יש מלח, קלוריות משומנים ותכולת אבות המזון הכללית. כמו כן, זה יכול להיות מועיל לנסות מגוון רחב של מזונות ללא גלוטן לפני ביצוע בחירה סופית.

בעת הקניות, בדוק אם יש שילוט בחנות וקופונים. אתה יכול גם להפוך את חווית הקנייה שלך למהנה יותר על ידי סיור בחנות עם דיאטנית. חנויות מכולת רבות כגון King Soopers ו-Whole Foods מציעות פריטים ללא גלוטן.

אתה יכול גם לחסוך סכום כסף ניכר על ידי אימוץ תקציב בעלות נמוכה. כתוצאה מכך, תוכלו לחסוך עד $300 בחודש בהשוואה לתוכנית ליברלית יותר.