ה

מגפת ההשמנה העולמית

מגפת ההשמנה איננה עוד מחלה זיהומית נוסח מגפת הקורונה שזה לא מכבר פקדה את העולם.
כבר בשנת 1997 הכריז ארגון הבריאות העולמי (WHO) על השמנת היתר כעל מגיפה עולמית, ובעיה רפואית ציבורית משמעותית. שכיחות ההשמנה בעולם, עלה בעשורים האחרונים בצורה דרמטית
עד כדי פי שלושה, ועל פי חוות הדעת אם תמשך מגמת העלייה, הרי שרוב אוכלוסיית העולם הבוגרת תלקה מחלת ההשמנה עד שנת 2030.

מדובר במשבר בריאות עולמי ההולך וגובר בהיקפו, ומתייחס להשלכות הבריאותיות השליליות הנרחבות לטווח הארוך של השמנת היתר, על הציבור הכלל עולמי. השלכות הכוללות סוכרת, מחלות לב וסרטן.
מומחיי הארגון הגיעו למסקנה כי מגפת ההשמנה היא תוצאת המודרניזציה, הפיתוח הכלכלי, קצב החיים ושינויים חברתיים גורפים.

בניגוד למה שניתן לחשוב, על פי מסקנות אלה, מגפת ההשמנה אינה שייכת בלעדית למדינות המפותחות. דו"ח חדש שפרסם הבנק העולמי מצביע על כך ששיעורים גבוהים של השמנת יתר נמצאים בקרב אוכלוסיות במדינות מתפתחות, מה שמפריך את האמונה הרווחת שמגפת ההשמנה מתחוללת רק במדינות המפותחות והעשירות בעולם.

מחלות הקשורות להשמנה הן כעת אחת משלושת גורמי המוות המובילים בעולם.

מהי השמנת יתר
בניגוד לחשיבה המופשטת כי כל אדם בעל עודף משקל חולה בהשמנת יתר, ישנם הבדלים בין המושג השמנת יתר ל"סתם שמן".

עודף המשקל אמנם נחשב כגורם סיכון למחלות שונות, אך השמנת היתר כבר עכשיו, מוגדרת כמחלה בפני עצמה, שתגרור בעקבותיה מחלות שונות לטווח הארוך. ההבדל העיקרי בין עודף משקל לבין השמנת יתר טמון בהיקף הצטברות משמעותי של שומנים בגוף.
גם לעודף המשקל וגם להשמנת ליתר עלולות להיות השפעות מרחיקות לכת על מצב בריאותו של האדם. מחלות לב וכלי דם, סוכרת מסוג 2, מחלת כליות, דלקת מפרקים ניוונית, ואפילו ישנם מספר סוגי סרטן שהשמנת היתר מהווה אחד הגורמים להם כמו סרטן המעי הגס לדוגמא
ההבדל בין עודף משקל להשמנת יתר נקבע על ידי BMI – Body Mass Index
BMI של 25 עד פחות מ -30 מצביע על עודף משקל, ו- BMI של 30 ומעלה מצביע על השמנת יתר.
מגפת ההשמנה העולמית

מה זה BMI – Body Mass Index

מדד מסת הגוף – משקלו של אדם בקילוגרמים חלקי ריבוע הגובה במטרים.
כלומר, מטרת השימוש בו הוא חישוב מסת שומן הגוף בהתבסס על גובהו ומשקלו של האדם. מחקרים שונים העלו השגות לגבי נכונות השימוש ב BMI כאינדיקטור מאחר שאינו לוקח בחשבון שלל שיקולים נוספים המתייחסים להרכב גופו הכולל של הנמדד.

הגורמים למגפת ההשמנה ומה ניתן לעשות

הגורמים להשמנה קשורים לנטייה גנטית, אך גם לגורמים סביבתיים שנוטים לצרוך כמות אנרגיה גבוהה אך להפחית בהוצאת האנרגיה. מזון עם צפיפות קלורית גבוהה, באיכות נמוכה וחוסר פעילות גופנית לשריפת האנרגיה, כל אלה מובילים לעלייה הולכת וגוברת של המשקל הגופני של הפרט ובהמשך של החברה.
הדינמיקה המשפחתית השתנתה עם השנים, ואתה הרגלי צריכת המזון.

הסובסידיות שנתנו ממשלות עבור תעשיות המזון ללא פיקוח משמעותי ומחשבה מרחיקת לכת. ועוד.
תזונה בריאה היא אמנם אחריות אישית של כל אחד ואחד מאתנו, אך לממשלות השונות ישנה אפשרות להתערב ולווסת את צריכת המזון.

מזון עתיר שומנים כמו המזונות המעובדים, זולים ונגישים הרבה יותר מאשר המזונות הבריאים, המזונות המעובדים מפורסמים בכל פינה ועל כל שלט חוצות.
בין האפשרויות הנמצאות בידי הממשלות, מסים על משקאות קלים עתירי סוכר, מניעת כניסה של רשתות מזון מהיר למרכזי הערים, פיקוח על מחירי מזונות בריאים לעומת המזונות המהירים ועוד.

למרות חומרת הבעיה, אין בעולם ולו גם מדינה אחת שהצליחה ליישם מדיניות שהפכה את המגמה והביאה לירידה בהשמנה.

על קרקע פורייה זו, ישנו ענף שהולך ותופס תאוצה עם תרופות להרזיה. חשוב כמובן לקבל מידע מהימן ומדויק על הנושא, ועל כך נשמח להפנותכם למאמר המקצועי הבא.